LOADING STUFF...
K a m e d i a

Loading Website

post01

מדיבורים דיגיטליים ב 2015 ליצירת תשתית דיגיטלית ב 2016

הפוסט פורסם לראשונה אנשים ומחשבים.

חודש דצמבר הגיע ואיתו עונת הסיכומים. בעוד מספר ימים ניפרד משנת 2015, אשר ללא ספק הייתה שנת ההתעוררות הדיגיטלית במדינתנו הקטנה.

תהליכים שהחלו לפני מספר שנים מתכנסים לנקודת מפנה בה כולם מבינים (גם אם לא כולם מסכימים) שהמהפכה הדיגיטלית אינה עוד תופעה שולית ששמורה לארגוני הייטק או יזמים צעירים. זו מהפכה אמיתית שחייבים להגיב אליה כיום בכדי להכין את הארגון למציאות המשתנה של המחר.

את שנת 2015 ניתן לסכם בעיקר כשנת המודעות הדיגיטלית והאיקום-בום (eCommBoom). רוב מנהלי השיווק ומערכות המידע שמעו לפחות פעם אחת את המושג "טרנספורמציה דיגיטלית" או "הארגון הדיגיטלי" ולכולם מאד ברור שהם צריכים להזדרז ולייצר יעדים ונוכחות להגדלת המכר בזירת המסחר החדשה (ישנה).

אך מודעות דיגיטלית היא רק השלב הראשון בתחילתו של מסע ארוך ומורכב אל עבר הארגון הדיגיטלי. כולם מבינים שהמהפכה הדיגיטלית קשורה בקשר הדוק לטכנולוגיות הדיגיטליות ( Social + Mobile + Cloud + Analytics + IoT ), ושחויית הלקוח חיונית להישרדות העיסקית. קיימת גם הסכמה רחבה על כך שהשינויים מתרחשים בקצב מהיר ושיש צורך במודלים עסקיים לעידן החדש.

אך זהו גם השלב שבו רוב המנהלים נפרדים משנת 2015 ופוגשים את שנת 2016. שלב ההבנה שיש מהפכה גדולה אבל לא כל כך ברור מה עושים לקראתה.

המציאות היא ששנת 2016 מתחילה כאשר ברוב הארגונים סגרו את התקציבים עם פרוייקטי מחשוב או שיווק שיזכו לכינוי הסקסי, פרוייקטים דיגיטליים. אך מאט מאד ארגונים הספיקו לגבש בשנה החולפת חזון לעידן הדיגיטלי, כזה שמסביר לעובדים מה מצופה מהם בשנה הקרובה, וללקוחות מה הם ירוויחו מכך שהארגון ממנו הם רוכשים מוצרים או צורכים שירותים הופך לדיגיטלי.

בנוסף למרבית הארגונים אין תוכנית אב אסטרטגית לניהול תהליך הטרנספורמציה העסקית והנחת היסודות לארגון הדיגיטלי בטווח הקצר והארגון האוטונומי בטווח הארוך.

מנהלי מערכות המידע נתונים בלחץ עצום. מצד אחד מצפים מהם להוביל את התהליך, אך חלקם הגדול נמצא במגננה לאור השינויים בסביבה הטכנולוגית, הלחץ מההנהלה לספק מערכות ברמה הצרכנית, וגל חדש של עובדים שלא מוכנים להתפשר על החוייה והשירות. כך מוצאים את עצמם מנהלי מערכות המידע כמבצעים וספקי התשתית של היוזמות הדיגיטליות שנולדו במחלקות השונות.

שנה חדשה הזדמנות חדשה.

אחת המגמות שאפיינו את שנת 2015 בעולם, היא הצטרפותם של סמנכלי הדיגיטל לשולחן ההנהלה הבכירה. תופעה זו נובעת בעיקר לאור ההבנה של המנכ"ל וההנהלה הבכירה שאין לו מנהל בכיר בארגון שבאמת מבין את ההשלכות של המהפכה הדיגיטלית ויכול להוביל אחריו את שאר המנהלים והעובדים בארגון.

אם מנהלי מערכות המידע לא יבצעו שינוי בתפיסת התפקיד שלהם, כנראה שנראה את אותה מגמה מתרחשת בשנה הקרובה גם בישראל.

בכדי שמנהל מערכות המידע ישמור על מעמדו האסטרטגי, להלן מספר המלצות לשנה הקרובה.

1. לימדו לעומק את המושגים וההשלכות של המהפכה הדיגיטלת.
לא תוכלו להוביל את המהפכה מבלי להבין את המניעים (הלא טכנולוגיים) של המהפכה הדיגיטלית. מהם דפוסי הצריכה והשימוש של דור הלקוחות והעובדים החדשים, מהם השיבושים העסקיים שהטכנולוגיה מובילה בענף העסקי בו הארגון שלכם פועל, מהם היתרונות של התהליך ברמה העסקית וכיצד זה משפיע על כל מחלקה בארגון, מהם הסיכונים אליהם נחשף הארגון כתוצאה מהתהליך, מה הן ההזדמנויות העיסקיות, מהן היכולות הדיגיטליות שהארגון צריך לפתח, ואיזה כלים (לא טכנולוגיים) עליו ליישם, כיצד משפיע התהליך על המבנה הארגוני ומה תפקידו של כל מנהל בתהליך. רק לאחר שתבינו את התמונה העסקית הרחבה תוכלו לחזור לאזור הנוחות שלכם ולבחון את המאפשרים הטכנולוגיים (Technology Enablers) שייסיעו לכם בטרנספורמציה.

2. לכו אל מנהל/ת השיווק.
המציאות היא שמנהלי השיווק ומנהלי הדיגיטל מצמצמים את הפער הטכנולוגי בקצב מהיר ולומדים להסתדר עם הטכנולוגיה שהפכה לצרכנית ופשוטה לצד ספקים חיצוניים שנותנים מענה לרוב האתגרים הנדרשים. בעוד שהם מגייסים למחלקות שלהם אנשי טכנולוגיה (Chief Marketing Technologist) רוב מנהלי מערכות המידע לא באמת מבינים מה נעשה במחלקות השיווק או את עולם המושגים הדיגיטלי. לראיה ראו את מגוון המושגים הרחב שמוצג במפה הבאה : (כמה מהם אתם מכירים ומבינים לעומק ? )

 LeadingDigitalIn2016_Pic1.png

3. חשבו על תהליך הטרנספורמציה כאילו היה פרוייקט ERP.
פרוייקטי מחשוב אנו יודעים לבצע !! יש יעדים, תקציב, תכולה ולוחות זמנים. תהליך הטרנספורמציה אינו שונה, אך בקנה מידה גדול יותר ובפרספקטיבה עסקית.

נהלו תהליך הטרנספורמציה כאילו היה פרוייקט טכנולוגי אך עם דגש אחד חשוב. מתודולוגיית העבודה חייבת להיות אג'ילית ומהירה. יהיו בה הרבה שינויים לאורך הדרך ואתם חייבים ללמוד להתאים את עצמכם למציאות החדשה, לעדכן את תוכנית העבודה ולהמשיך במסע…

כמו פרוייקט ERP כבר אמרתי (-;

4. תפסיקו להגיד לא !!.
נכון, הדיגיטל מגביר את הסיכון, לעיתים נראה חובבני וניסיוני, ילדים בני 22 עם רעיונות מטורפים מסבירים לכם למה המוצר שלהם ישנה לכם את העולם. והכל, אבל ממש הכל, צריך להיות מוכן אתמול וברמה של פייסבוק, גוגל ואינסטגרם לצד קיצוץ רוחבי של 10% בהוצאות ה IT לשנה הקרובה.

ולמרות הכל אם אתם רוצה להוביל את המהפכה בארגון, אתם חייבים להתסגל לסביבה העסקית החדשה להיות יצירתיים ולמצוא את הדרך להגיד כן. כי לצד הסיכונים והאתגרים הפוטנציאל הוא עצום !!

5. אתם במקום הכי נכון להוביל את השינוי.
תהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית הוא תהליך חוצה ארגון. וכבר כיום אתם נהנים מהיכרות מקדימה עם רוב הפעילויות והתהליכים בארגון. זאת לצד האוריינות הטכנולוגית שכבר יש לכם, ותוכלו להבין למה אתם בנקודת הפתיחה הטובה ביותר להוביל את הארגון הדיגיטלי. הבנה זו תסייע לכם בטרנספורמציה האישית מ CIO ל CDO.

זכרו שבעוד מספר שנים מי שיתאים לנהל את הארגון הוא מי שהכין והוביל אותו לעידן הדיגיטלי.

שיתוף :