Loading Website
הפוסט פורסם לראשונה באנשים ומחשבים. הפוסט הבאה הוא חלק ממאמר רחב שנכתב בשישה חלקים אשר יחד מסרטטים את המסע העסקי שעובר הארגון כחלק מתהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית. המאמר מבוסס על המידע שנאסף לאורך השנה בבלוג, ותובנות ממחקרים שפורסמו על יד Gartner, Altimeter, Capgemini, Accenture וחברת הייעוץ Cognizant. בפוסטים הקודמים בחנו את השלבים הבאים כחלק מתהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית. שלב ראשון : עסקים כרגיל / הארגון האנלוגי. שלב שני : מתנסים ולומדים / שלב הנוכחות האינטרנטית. שלב שלישי : מתכננים ומתארגנים / שלב האי-ביזנס. השלב הרביעי : מסתגלים או נעלמים / שלב השווק הדיגיטלי.השלב החמישי : תום הטרנספורמציה / שלב הארגון הדיגיטלי. השלב השישי והאחרון במסע שלנו הוא הצצה אל העתיד הלא כל כך רחוק (2020) בו החדשנות העסקית מעצבת את הפעילות הארגונית ומערכות אוטונומיות מסייעות לארגון בשיפור פעילותו העסקית. אין עוררין על כך שזו רק הערכה מלומדת ויתכן והעתיד הארגוני יהיה שונה. אך את הניצנים של המהפכה האוטונומית ניתן לראות כבר כיום בחלק גדול מהארגונים המתקדמים, ורוב הטכנולוגיה כבר קיימת גם אם היא עדיין לא נפוצה או צרכנית.
הארגון האוטונומי מסמל את השלב האחרון בהתפתחות הדיגיטלית של הארגון. שלב זה מייצג את היכולת הארגונית למנף את הטכנולוגיה האוטונומית ודמויית האדם לשיפור הפעילות הארגונית, וחויית הלקוח. בשלב זה המודלים העסקיים, ההשקעות והפעילות הארגונית כולה מכוונת חדשנות אשר נועדה ליצר הזדמנויות חדשות לגדילה. המאפיינים הארגוניים בשלב זה הם : תרבות ארגונית. התרבות הארגונית כולה מכוונת חדשנות, כזו שבוחנת את גבולות הפעילות הקיימת מתוך מטרה לשבש אותה מבפנים. רכישה של טכנולוגיות חדשות ומערכות אוטונומיות הפכו לעניין שבשגרה, והן מאפשרות את ההתפתחות הארגונית. העובדים ילמדו לחיות לצד המערכות הרובטיות והאוטונומיות שיפעלו לצידם במרבית המחלקות בארגון. מודעות דיגיטלית. המודעות הדיגיטלית מתפתחת להבנת המשמעות האמיתית של להיות ארגון חדשני כזה שמשבש את הפעילות של עצמו ובמקרים רבים את הפעילות של מגזרי תעשייה מקבילים. המודעות הדיגיטלית מתפתחת להבנה והיכרות עם היתרונות של הטכנולוגיות האוטונומיות כגון רובוטים דמויי אדם, מכונות לומדות, רכבים אוטונומיים, רחפנים ועוד. חזון ההנהלה. החזון הדיגיטלי שהוביל את הארגון עד לנקודה זו עדיין תקף ומשמש כמצפן להתפתחות הארגונית. מוטיבים של אוטומציה ואוטונומיה תפעולית תופסים מקום משמעותי במסר שההנהלה מעבירה לעובדים ולמנהלים. המטרה נותרה שיפור חויית הלקוח ומתן אמצעים לשירות עצמי מהיר ומותאם לצרכים האישיים שלו. מיומנויות דיגיטלית. תרבות הלמידה והחדשנות מעודדים חשיבה יצירתית של כל העובדים והמנהלים. לא רק שקיימת ציפייה לרעיונות חדשים אלא שהעובדים והמנהלים נמדדים על כמות הרעיונות שהם מייצרים ועל היכולת להוציא אותם לפועל. מיומנויות דיגיטליות מתפתחות ליכולת לעבוד בשיתוף פעולה עם מערכות אוטונומיות כגון רכבים אוטונומיים, מערכות תמיכה עצמית ללקוחות, ותקשורת בין מכונות שמהווה חלק מהותי מהתקשורת הארגונית. מנהלי הדיגיטל וסוכני השינוי. הדיגיטל נמצא עמוק בפעילות הליבה של הארגון. מחלקות הדיגיטל התפתחו לצוותי משימה או מחלקות חדשנות אשר מטרתם לעודד חשיבה יצירתית בארגון, ולאתר טכנולוגיות והזדמנויות חדשניות מחוץ לארגון. הפעילות הדיגיטלית מנוהלת על ידי כל המנהלים בארגון, כל אחד בתחומו ולכן סמנכ"ל הדיגיטל סיים את תפקידו ובחלק מהארגונים הפך לסמנכ"ל חדשנות או אסטרטגיה, ובארגונים אחרים התקדם לתפקיד המנכ"ל אשר מקדם את הארגון אל עבר השלב האוטונומי. אסטרטגיה עסקית. האסטרטגיה הדיגיטלית הפכה לאסטרטגיה העסקית, והיא מובילה את הפעילות הארגונית. רוב המודלים העסקיים נשענים על מערכות רובוטיות חדשניות כגון רכבים אוטונומיים ורחפנים לשילוח סחורה, מכשירים חכמים אשר מדווחים עצמאית על מצבם למרכזי שירות, ועוזרים דיגיטליים אישיים שמחברים בין הארגון ללקוחות שלו. לצד שיפור ופרסונליזציה של חווית הלקוח הארגון מתייעל משמעותית. חויית הלקוח. הלקוחות שהתרגלו לשירות ייחודי ופרסונאלי אשר מותאם לדפוסי השימוש שלהם, נהנים מסט חדש של יכולות חדשות אשר מוצעות על ידי מערכות אוטונומיות. עוזרים דיגיטליים אישיים בבית, בעבודה וכחלק מהלבוש מסייעים ללקוחות בקבלת שירותים אישיים בהתאם לצורך שלהם. רכבים אוטונומיים מספקים תחבורה והובלה של סחורות. מערכות רובוטיות דמויות אדם מספקות שירותי סיוע ותמיכה לפי הצורך, ומערכות חכמות מאפשרות ללקוחות לקבל שירות בצורה אישית. מליוני מכשירים חכמים שמחוברים בבית ובעבודה יוצרים מארג דיגיטלי שמשנה לחלוטין את הצורה שבה תקשרנו עם המותגים שאנו רוכשים. קולבורציה ארגונית. האיררכייה הארגונית השתנתה והפכה לשטוחה יותר, ומבוססת על מודל של קבלת החלטות משותף ופחות על תפקידים. חלק ניכר מהתקשורת בארגון מבוצעת בין אנשים למערכות לומדות ואוטונומיות אשר מספקות דוחות תפעוליים ושיווקיים, מסמכים משפטיים, מאמרים ומפרטים טכניים בצורה עצמאית. הפורטלים הארגוניים מכילים מידע שנכתב על ידי העובדים אבל גם דיווחים מציוד חכם (IoT) מערכות אוטונומיות ומערכות לומדות. סביבת העבודה הדיגיטלית וחויית העובד. העובדים נהנים מסביבת עבודה דיגיטלית לחלוטין, משחקיות / גיימיפיקציה (Gamification), אנליטיקה אישית (Personal analytics), מדע ניהול הכשרונות (Talent science), פיתוח אזרחי (Citizen development) מתפתחים לשלב נוסף בו המערכות הלומדות והאוטונומיות מסייעות לעובדים בביצוע משימות סבוכות ולא רק כאלו שחוזרות על עצמן. בארגונים רבים, בעיקר בתפקידים בעלי סיכון גבוה, העובדים ידרשו לענוד צמידים ושעונים חכמים אשר ינתרו את פעילותם ויצביעו על סכנה. בארגונם אחרים אמצעים אלו יסייעו לעובדים לבצע את עבודתם טוב יותר תוך ניתוח הפעילות הביומטרית שלהם. בארגונים רבים פעילות העובדים תנוהל על ידי robo-boss אשר ימדוד את תפקודת העובדים ופעילותם על בסיס מדדים אנליטיים. המחלקות המעורבות. הארגון כולו פועל תחת המטריה הדיגיטלית / אוטונומית, וכל מחלקה מסתייעת במערכות חכמות לפי הצורך והעניין. פעילות שיווקית. רוב התקציבים הופנו לשיווק דיגיטלי אישי. חלק ניכר מהחומר השיווקי נכתב ומופץ למערכות הפרסום בצורה אוטונומית על ידי מערכות לומדות. אופטימיזציה של קמפיינים שיווקיים באינטרנט וברשתות החברתיות מבוצעת בצורה אוטונומית על ידי מערכות לומדות. והאמצעים הדיגיטליים והציוד החכם (IoT) של הלקוחות משמשים כערוצים העיקריים להעברת המסרים השיווקיים. הקריאייטיב נותר בערך המבדל בין הפעילות השיווקית של הארגונית השונים. ביג-דאטה ואנליטיקה. המערכות האוטונומיות מייצרות כמות עצומה של מידע דיגיטלי אשר משמש כדלק לתפעול העצמי של הארגון והמערכות שבו. אל תוך הארגון זורמת כמות עצומה של מידע דיגיטלי מהערוצים השונים והמערכות החכמות. מידע זה מצטרף למידע שנוצר בתוך הארגון ויחד הם מהווים את הבסיס לפעילות האוטונומית של הארגון. חלק גדול מהמידע מנותח בצורה עצמאית ומועבר ישירות למנהלים על מנת לקבל החלטות בזמן אמת, או החלטות צופות פני עתיד. Hub המידע הופך למרכיב החשוב ביותר בפעילות הארגונית, למעשה זהו הלב הפועם של הארגון. טכנולוגיה ומערכות מידע. מחלקת מערכות המידע שהכרנו למעשה כבר לא קיימת. סמנכ,ל הטכנולוגיות ושאר עובדי האגף נדרשים להתמודד עם מערכות חדשות לחלוטין, רובן אוטונומיות, לומדות ועצמאיות. סט המיומנויות שהיכרנו עד כה השתנה והוא כולל בעיקר התמחות באנליטיקה, רובוטיקה, מערכות לומדות, זיהוי דיבור ופנים, מכשירים חכמים (IoT) תקשורת בין מכונות ועוד. בחלק מהארגונים נותרו שרידים למערכות ליבה ישנות אך אלו משמשות בעיקר כמחסן היסטורי שכן הן לא מתאימות לקצב הפעילות בעידן החדש, ואינן עונות על הצורך הארגוני. מערכות ניהול הרשומות כמעט ונכחדו ורוב המערכות בארגון מבוססות על ה Engagement עם הלקוחות ומוזנות על ידי מערכות אוטונומיות. אבטחת מידע וסייבר. אבטחת המידע הפכה לדאגה הגדולה ביותר של הארגון, חלק ניכר מבעיות האבטחה נובעות מפעילות שגויה של העובדים והלקוחות של הארגון. חלק מרכזי בפעילות העובדים בארגון היא לוודא את אבטחת המידע ותקינות המערכות האוטונומיות. שמירה על המידע ב hub הנתונים המרכזי הפכה לאחת המשימות החשובות בארגון.. מנהלי אבטחת המידע והמחלקה המשפטית עוסקים בסוגיות חדשות של אינטרקציה בין האדם למוכנה, ובין מכונות ולמוכנות, וסוגיות משפטיות חדשות עולות כחלק מהפעילות השגרתית. מוצרים ושירותים. הארגון הרחיב באמצעות המערכות האוטונומיות את סל השירותים והמוצרים שהוא מציע ללקוחות שלו. רוב המוצרים יוצאים מהמפעל במצב למידה ומתאימים את עצמם לדפוסי השימוש של הלקוחות. המידע שמוזרם חזרה לארגון ממשיך לשמש כמרכיב חשוב בשיפור המוצרים והשירותים תוך פרסונליזציה של החוייה שהם מספקים. ארגונים רבים מייצרים שיתופי פעולה באמצעות מוצרים חכמים שמשלימים זה את זה. הלקוח נהנה מאקו-סיסטם שלם שתומך בשגרת החיים הדיגיטלית שלו. תהליך הטרנספורמציה דיגיטלית. למעשה תהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית הסתיים כבר בשלב הארגוני הקודם, וכעת הארגון מפתחת בצורה עצמאית.
מעוניינים לבנות או ליישם אסטרטגיה דיגיטלית ? השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם.
ארבע עקרונות ליצירת יתרון תחרותי בעידן בו לכולם יש בינה מלאכותית.
עיצוב הנחיות חלק ג - המרכיבים השונים שיבטיחו הנחיה נכונה
עיצוב הנחיות חלק ב - גישות שונות לכתיבת הנחיות
כיצד AI יכול לסייע לנו בשיפור תהליכי יצירת התוכן?
3 דרכים לבניית קהל לקוחות נאמן