K a m e d i a

Loading Website

מנכ"לי Fiverr ו-Shopify חושפים - הסכנה מגיעה אלינו

Amit-ProfilePic.jpg
עמית קמה
2025-04-18 00:00:00
מנכ"לי Fiverr ו-Shopify חושפים - הסכנה מגיעה אלינו

בשבוע האחרון “דלפו" לרשת שני מכתבים פנימיים שנשלחו לעובדי החברות Fiverr ו-Shopify.
שני המכתבים, מאת מיכה קאופמן (מנכ"ל Fiverr) וטוביאס ליטקה (מנכ"ל Shopify), מבטאים את ההבנה של המנכלים שהובילו את הטרנספורמציה הדיגיטלית של העשור הקודם ועכשיו חווים את השיבוש שהם יצרו בגל הראשון, מגיע בצורתו החדשה (בינה מלאכותית יוצרת) אליהם ואל החברות שהם הקימו.

כאחד שהיה בחדרי הדיונים ובישיבות ההנהלה בגל הראשון של הטרנספורמציה דיגיטלית אני חושב שמדובר בשני טקסטים חשובים שמגלמים לא רק שינוי טכנולוגי, אלא בעיקר שינוי תרבותי עמוק (שוב), זו אותה הבנה שהייתה כל כך חשובה בגל הראשון של הטרנספורמציה, והיא שאי-אפשר להתנהל בעולם העסקי דיגיטלי מבלי לאמץ את כלי הבינה המלאכותית כבסיס לעבודה, חשיבה ולמידה בכל הדרגים בארגון.

המכתב של מיכה קאופמן מנכ"ל Fiverr לעובדיו
במייל פנימי ששלח קאופמן לעובדים הוא נקט בגישה של כנות לא אופיינית למנכ"לים שבדרך כלל ימנעו לפרסם את האמת אודות החברה שלהם גם כשהיא קשה לעיכול.
הוא פתח באמירה חדה:
“הבינה המלאכותית באה לקחת את העבודה שלכם. וכן, גם את שלי. זו קריאת השכמה."
קאופמן לא דיבר על פיטורים מיידיים, אלא על שינוי עמוק במבנה שוק העבודה. לדבריו, כל תפקיד: מתכנת, מעצב, מדען נתונים, עורך דין או נציג שירות, כולם צפויים להשתנות מן היסוד.
“מה שבעבר נחשב קל כבר לא קיים," כתב, “מה שהיה קשה – יהפוך לחדש וקל, ומה שנחשב בלתי אפשרי, יהיה האתגר הבא."

Image

במכתבו הוא הציג שבעה צעדים מעשיים שכל עובד נדרש לאמץ כדי להישאר רלוונטי בעידן הבינה המלאכותית:

1 ללמוד ולשלוט בכלי ה-AI החדשים בתחום המקצועי.
2 להיעזר במומחים פנימיים כדי להתעדכן בטכנולוגיות החדשות.
3 להאיץ את הקצב - אם אתה עובד כאילו זו עדיין 2024, אתה כבר נמצא מאחור.
4 כולם נדרשים להפוך ל-Prompt Engineers ולשלוט בשימוש במודלי שפה גדולים.
5 אתם נדרשים לתרום לייעול הארגון באמצעות AI, לפני שמבקשים לגייס עובדים נוספים.
6 עליכם להבין את אסטרטגיית החברה וליזום רעיונות עצמיים בסיוע בינה מלאכותית.
7 תפסיקו לחכות להזדמנויות – צרו אותם בעצמכם.

קאופמן סיים בנימה ישירה ואישית: “אם אתם חושבים שאני מגזים, תתעלמו מהמייל הזה. אני מאחל לכם רק טוב. אבל אני לא מאמין שממתין לכם עתיד מקצועי מבטיח אם אתם בוחרים להתעלם מהמציאות.
לסיכום הוא כתב “יש לנו חברה נפלאה ועתיד מזהיר. רק צריך להתעורר, להבין שהדרך תהיה קשה, אבל שווה כל רגע."

המכתב של טוביאס ליטקה מנכ"ל Shopify לעובדיו
מכתב נרחב לעובדי Shopify כתב טוביאס ליטקה כי השימוש בבינה מלאכותית הפך לציפייה בסיסית מכל עובד, זה לא בונוס. לדבריו, הבינה המלאכותית משנה את הדרך שבה יזמים ועובדים בונים עסקים, ומי שלא ילמד להשתמש בה יישאר מאחור.
“כל שלב במסע היזמי דרש תמיד יכולת שיפוט עצמית, ידע ומיומנות," אבל כעת יש לנו שותף חדש הבינה המלאכותית שמייעצת, חושבת ואף מבצעת חלק מהעבודה שלנו.

Image

המטרה של Shopify, כך הסביר, היא להפוך ל"קנבס הטוב ביותר לבניית עסקים של העתיד". המשמעות: כל עובד, בכל דרג, חייב ללמוד ולשלוט בכלי הבינה המלאכותית. ליטקה תיאר את התקופה הנוכחית כ"שינוי המהיר ביותר שראיתי בקריירה שלי" והדגיש כי השימוש ב-AI הוא מיומנות מקצועית הכרחית – גם להנהלה הבכירה.
הוא הציג שישה עקרונות שמעצבים את התרבות הארגונית החדשה של Shopify:

1 שימוש יעיל ב-AI הוא דרישה בסיסית - קיפאון הוא כישלון בהילוך איטי.
2 כל פרויקט חייב לכלול ניסוי מבוסס AI - מהשלב הראשוני ועד התוצר הסופי.
3 הערכת עובדים תכלול מדדים לשימוש ב-AI.
4 למידה עצמית ושיתוף ידע - יהפכו לחלק מהתרבות היומיומית.
5 לפני בקשת כוח אדם נוסף - יש להציג כיצד בינה מלאכותית יכולה לסייע להשיג את המטרה.
6 כולם פירושו כולם - גם ההנהלה, גם המנכ"ל.

ליטקה תיאר כיצד עובדים שכבר אימצו את הבינה המלאכותית מצליחים להשיג תוצאות טובות יותר פי 10 ואף פי 100 לעומת העבר. "אנחנו לא רק צופים במהפכה ," הוא כתב, "אנחנו בלב המהפכה ואנחנו צריכים ללמוד ולדחוף קדימה יחד."
הוא חיבר את הדברים לערכי הליבה של החברה וכתב זו אינה רק טרנספורמציה טכנולוגית, אלא אבולוציה של התרבות הארגונית עצמה: מקום שבו סקרנות, אומץ וחדשנות הם תנאי קיום.

שני מכתבים שמספרים את כל סיפור השינוי הארגוני
שני המנכ"לים מייצגים את דור החלוצים של הטרנספורמציה הדיגיטלית ושניהם מבינים שגם הפעם מדובר לא רק בטכנולוגיה – אלא באנשים. ומי שמבין זאת, יוכל להוביל גם את סבב הטרנספורמציה הנוכחי.
יש מי שראו במכתבים הללו מהלך תקשורתי מתוזמן, אך מי שמביט עמוק יותר רואה בהם מסמך ניהולי משמעותי, הם רואים את המהפכה הדיגיטלית מגיעה אליהם, והם בוחרים לומר זאת בקול ברור.

שניהם מביטים קדימה, מזהים את ההזדמנות ואת האיום שחי לצידו, ומציבים בפני עובדיהם תנאי חדש להצלחה: הסתגלות מיידית למציאות של הבינה המלאכותית כבסיס לעבודה ולזהות מקצועית. מי שלא יסתגל, יישאר מאחור, הוא לא בהכרח יפוטר מייד, אבל פשוט יהפוך ללא רלוונטי. (והעתיד של אותם עודים נראה לי די ברור).
האנלוגיה פשוטה: בדיוק כפי שלא ניתן לעבוד בארגון מודרני בלי לדעת להשתמש בכלי Office בסיסיים, כך בעתיד הקרוב לא ניתן יהיה לתפקד ללא שליטה בכלי הבינה המלאכותית. מי שישכיל להשתמש בהם בצורה נכונה, יגלה עד מהרה כיצד ה-AI הופך למאיץ של יצירתיות, יעילות ודיוק.
שני המנכ"לים גם מציעים גישה מעשית: תניחו לפאניקה, תבינו שהלמידה דורשת מאמץ, והתמסרות לתהליך.
תעזרו בחברים, תלמדו יחד, וראו בטכנולוגיה הזדמנות – לא איום.
שיתוף :