Loading Website
חושבים שתהליך הטרנספורמציה הוא השלב הקשה ביותר במסע אל הארגון הדיגיטלי. אז תחשבו שוב. כמו בכל שינוי, אישי או עסקי, האתגר הגדול ביותר שצריכים להתמודד איתו הוא כיצד להתחיל להניע שינוי ומה הם היעדים והמטרות שלו. תהליך השינוי או הטרנספורמציה הדיגיטלית יכול להתחיל מהשטח אך הוא לא יכול להצליח ללא חזון שמסביר לעובדים וללקוחות מהו עתיד הארגון וכיצד הוא יגיע לשם תוך שימוש נכון בכל הכלים של העידן הדיגיטלי. בוא נעשה יחד תרגיל קצר. ננסח חזון דיגיטלי לארגון אותו אתם מנהלים או בו אתם עובדים. לצורך התרגיל אתם לא מוגבלים בזמן , לא מוגבלים במשאבים, וכל הארגון עומד לצדכם ותומך בכם (טוב עכשיו באמת הגזמתי). חושבים...חושבים...חושבים.... האם גם לכם יצא חזון בסגנון הבא : "ארגון חדשני אשר מנצל את הטכנולוגיות הדיגיטליות בכדי לשפר את חויית הלקוחות על פני כל הערוצים הדיגיטלייים והפיזיים כאחד". נפלא !! גם לי יצא בדיוק אותו חזון !!! ולעוד עשרות מנהלים שיושבים כיום בחדרי חדרים ומחפשים את החזון שלהם לארגון דיגיטלי. הגדרת הארגון כחדשני, דיגיטלי, שמשפר את חויית הלקוח הוא לא באמת חזון, זו יותר אמירה כללית, קצת בָּנָאלִית ודי טרוויאלית, כזו שכולם עושים בה שימוש. יותר מכך חזון שכזה לא באמת מסביר ללקוחות שלכם מה הייחוד שלכם בעידן החדש ומה יוצא להם מזה. לעובדים בארגון זה לא באמת משמש כמקור השראה, כזה שמסביר להם מה הם צריכים לעשות שונה בעבודתם היום יומית, וכיצד הם יכולים לסייע בהגשמת החזון. אם כך כיצד מנסחים חזון דיגיטלי ?
מודעות דיגיטלית אינה מספיקה עוד בכדי להוביל את הארגון בסערה של העידן החדש. מנהלים חייבים לייצר חזון שניתן לתרגם למפת דרכים אופרטיבית כזו שתהפוך את החזון למציאות. מומחי הדיגיטל הצליחו לבדל את עצמם מהמתחרים בכך שתרגמו את המודעות הדיגיטלית שלהם לחזון פשוט וברור כזה שמגדיר את תמונת ההצלחה העתידית של הארגון. מן הצד השני ארגונים רבים נכשלים במיצוי הפוטנציאל הדיגיטלי בגלל חוסר היכולת של ההנהגה לנסח חזון פשוט וברור. לפני שמתחילים בתהליך ניסוח החזון, ההנהלה הבכירה או צוות ההיגוי צריכים להחליט מהם התועלות שהם רוצים להשיג באמצעות הטכנולוגיות הדיגיטליות, כיצד הם רואים את עתיד הארגון שלהם, וכיצד הם מתקשרים זאת לעובדים וללקוחות.
אומנם אין נוסחה אחת נכונה לניסוח חזון דיגיטל, אך אם בוחנים את החזון שמוביל את החברות המצליחות בעולם, ניתן לזהות ארבעה מרכיבים מרכזיים : תמונת הצלחה ברורה של עתיד הארגון. המרכיב הראשון והחשוב ביותר בחזון הדיגיטלי הוא הגדרת המטרות ( מה צריך לשנות ) והיעדים ( הערך המוסף ללקוחות, לארגון ולעובדים ) שיבוא לידי ביטוי בחזון. מרכיב זה יסייע לעובדים לדמיין כיצד יראה הארגון שלהם בעתיד. כאן המנהלים צריכים להיות ברורים ומדוייקים ככל שניתן בכדי למנוע מצב שאנשים שונים מפרשים את החזון בצורה שונה. ניסוח שמניע את העובדים ויוצר מחוייבות לחזון. לאחר שלב הגדרת המטרות והיעדים של הארגון, החזון הדיגיטלי צריך להסביר בצורה פשוטה מה העובדים והמנהלים צריכים לעשות בכדי להגשים את אותם יעדים ומטרות, (כיצד הם יכולים לסייע בהגשמת החזון). בעוד שהחזון מסרטט תמונה ברורה של העתיד הארגוני, הוא צריך להיות רחב מספיק בכדי להשאיר מקום למנהלים ולעובדים להיות יצירתיים וחדשניים בצורה בה הם בוחרים להגשים את החזון הדיגיטלי. ניסוח ברור שמסביר את הערך ללקוחות. החזון צריך להיות מנוסח כך שהלקוחות שיקראו אותו יבינו כיצד השינוי שהארגון עובר משפר את החוייה שלהם מהמוצרים או השירותים של הארגון, מה משתנה וכיצד זה יעודד את הלקוח להגביר את נאמנותו לארגון ולמותג. החזון צריך לענות על השאלה שמלווה ארגונים מאז ומעולם. מה המרכיב המבדל של הארגון מהמתחרים וכיצד טכנולוגיות הדיגיטל מסייעות בהעצמת אותו מרכיב. חזון גמיש מספיק בכדי שניתן יהיה לפתח אותו עם הזמן. לבסוף צריך לזכור שאנו בעידן של שינויים טכנולוגיים מהירים. וארגונים רבים עדיין מתמודדים עם ההשלכות השונות של המהפכה הדיגיטלית והאפשרויות החדשות שנוצרות בקצב מסחרר. לכן צריך לקחת בחשבון כאשר מנסחים את החזון הדיגיטלי שהוא צריך להיות גמיש מספיק בכדי שניתן יהיה לפתח ולעדכן אותו עם הזמן מבלי לסתור את מה שכבר נעשה וללא צורך בשינוי של היעדים והמטרות שהוגדרו בחזון המקורי.
למנהלים יש נטיה לנסח חזון דיגיטלי אשר משקף את האתגרים הנוכחיים איתם הם מתמודדים, אופי הפעילות שלהם, והסביבה העסקית בה הם חיים. במרבית המקרים החזון ישקף רצון לבצע דיגיטציה של תהליכים עסקיים, שיפור בחויית הלקוח, או שילוב של שניהם אשר מהווה בסיס ליצירה של מודלים עסקיים חדשים.
דיגיטציה של תהליכים עסקיים ופעילות פנים ארגונית. בארגונים יצרניים וארגונים המבוססים על מערכות הנדסיות בהן יש מתאם ישיר בין היכולת ליצר הכנסה ואיכות הביצועים והמערכות התפעוליות, המנהלים הבכירים נוטים לנסח חזון שעוסק בדיגיטציה של שרשרת ההספקה, שיפור המערכות התפעוליות ואיכות שיתוף הפעולה הארגוני באמצעות טכנולוגיות הדיגיטל. דיגיטציה ושיפור חווית הלקוח. בארגונים המבוססים על מתן שירותים, ייצור ומכירה של מוצרים ללקוחות קצה, לרוב נמצא חזון לשיפור ודיגיטציה של חווית הלקוח. ארגונים אלו ממקדים את המאמץ הארגוני סביב היכרות טובה יותר עם הלקוחות וצרכני הקצה של המוצרים שלהם, ההתנהגות המאפיינת את אותם לקוחות והערוצים בהם הם באים במגע עם הארגון. חזון שכזה צריך לענות על שלוש סוגיות מרכזיות.
יצירה של מודלים עסקיים חדשים. בחלק מהארגונים בחרו לנסח חזון משולב, כזה שיענה על הצורך בשיפור התהליכים העסקיים, אבל גם יתן מענה לצורך הגובר בשיפור חויית הלקוחות. הפועל היוצא של חזון שכזה הוא למעשה שיפור מודלים עסקיים קיימים או יצירה של מודלים עסקיים חדשים לגמרי. לעיתים השינוי כה קיצוני שהוא זונח לחלוטין את המודלים העסקיים שהיוו את בסיס הפעילות של החברה. שני גורמים מניעים ארגון לבצע שינוי כה רדיקלי בפעילות שלהם. הראשון נובע מהצורך לשרוד ולהגן על הארגון לאור השינויים והשיבושים שהטכנולוגיה הדיגיטלית יוצרת. השני הוא זיהוי הזדמנויות עיסקיות כתוצאה מהשינוי בהתנהגות הצרכנים וטכנולוגיות הדיגיטל, והיכולת של הארגון להרחיב את פעילותה כתוצאה משינויים אלו. אם כך מה החזון שלכם לארגון דיגיטלי ?
מעוניינים לבנות או ליישם אסטרטגיה דיגיטלית ? השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם.
ארבע עקרונות ליצירת יתרון תחרותי בעידן בו לכולם יש בינה מלאכותית.
עיצוב הנחיות חלק ג - המרכיבים השונים שיבטיחו הנחיה נכונה
עיצוב הנחיות חלק ב - גישות שונות לכתיבת הנחיות
כיצד AI יכול לסייע לנו בשיפור תהליכי יצירת התוכן?
3 דרכים לבניית קהל לקוחות נאמן