K a m e d i a

Loading Website

עלייתו של סמנכ"ל הבינה המלאכותית בארגון, האומנם?

Amit-ProfilePic.jpg
עמית קמה
2025-06-08 00:00:00
עלייתו של סמנכ"ל הבינה המלאכותית בארגון, האומנם?
לפני עשור, כל ארגון ששאף להוביל טרנספורמציה דיגיטלית מינה לעצמו Chief Digital Officer. הדיגיטל היה הנפט של העידן הדיגיטלי, ומנהלים רבים ביקשו לשפר את חווית הלקוח בערוצים החדשים, להאיץ פרויקטים דיגיטליים, ולפתוח ערוצי הכנסה חדשים מבלי לתת למתחרים הזריזים (והחדשניים) דריסת רגל בתעשייה. את התזמור של המשימה המורכבת הזו נתנו חלק גדול מהארגונים לסמנכ"ל חדש, סמנכ"ל הדיגיטלי או הטרנספורמציה הדיגיטלית.
לחלק מהארגונים זה הצליח יותר והם המציאו את עצמם מחדש. אחרים נתקעו בדרך.

היום אנחנו ניצבים מול מהפכה לא פחות משמעותית. הבינה המלאכותית, שלב חדש ומתקדם שלך הטרנספורמציה הארגונית אינה רק עוד שכבת טכנולוגיה. היא טכנולוגיה שמשנה את הנחות היסוד של הפעילות הארגונית. היא מאיצה קבלת החלטות, מייצרת מוצרים ושירותים חדשים, ומטלטלת מודלים עסקיים שלמים. ושוב, ארגונים נמצאים מול הדילמה האם למנות סמנכ"ל חדש / נוסף - סמנכ"ל הבינה המלאכותית.

לקחי המינוי הקודם, האם יש מקום לעוד סמנכ"ל בארגון ?
כזכור ה-CDO היה אמור להיות זה שמוביל את הטרנספורמציה הדיגיטלית בארגון והופך את מהמצגות למציאות בשטח. המטרה הייתה להוביל את הארגון בתחרות של העידן החדש. בחלק מהארגונים זה הצליח, בעיקר כאשר ה-CDO הבין שהוא צריך לדבר את שפת הביזנס, לקבל מנדט אמיתי ולהוביל שינוי תרבותי. לכן התפקיד החדש הצליח בעיקר בארגונים בהם מונה מנהל עסקי לתפקיד או שהמשימה הוגדרה לאחר המנהלים העסקיים הקיימים.

לצערי (וראיתי זאת ממקור ראשון) במקומות רבים נוצר מצב שבו מנהל נוסף יצר כאוס ופוליטיזציה של היישום הטכנולוגי / דיגיטלית בארגון. מריבות עם ה CIO או CMO גרמו לשיתוק וחוסר יכולת להוביל את השינוי בארגון. במקרים רבים המריבות גרמו לזניחת האסטרטגיה או יישום חלקי שלה. ולכן השאלה האם סמנכ"ל נוסף היא אכן דרישה הכרחית להצלחת היישום של אסטרטגיית הבינה המלאכותית בארגון.

למה ה-CAIO הופך לתפקיד חיוני
הקצב של הבינה המלאכותית רץ קדימה בקצב אקספוננציאלי חסר תקדים, אני לא חושב שראינו קצב התפתחות טכנולוגי שכזה ב 25 השנים האחרונות. ארגונים, לעומת זאת, מתקדמים בקצב של איטי הרבה יותר. הרגולציה, האחריות, התקציבים, והפחדים של העובדים והמנהלים מאטים את הארגון. זה יוצר פער מסוכן לארגון: ההבטחה אדירה, אבל ליישם אותה נכון זה כבר סיפור אחר.

כמו בעבר תפקיד סמנכ"ל הבינה המלאכותית (CAIO) הוא לנהל את הפער בין האתגרים להבטחה והפוטנציאל של הטכנולוגיה. מצד אחד להוביל חדשנות ולאפשר צמיחה. מצד שני לספק בקרה, שקיפות ועמידה בכללי האתיקה, הרגולציה והפרטיות. גם הפעם ואולי באופן זמני עד ליישום מלא של הטכנולוגיה החדשה בארגון זהו תפקיד שבו הניצחון נמדד בערך העסקי שנוצר, ולא בכמות המודלים שנפרסו.

תחומי ההשפעה של תפקיד ה-CAIO
סמנכ"ל הבינה המלאכותית הוא הרבה יותר ממומחה ללמידה עמוקה או למידת מכונה, כמו בעין הטרנספורמציה הדיגיטלית הוא מנהיג שמוביל שינוי ארגוני.
תפקידו כולל עיצוב אסטרטגיית בינה מלאכותית שתומכת ביעדים העסקיים, בניית תרבות שבה עובדים סומכים על מערכות האוטומציה, וצד הכשרה ופיתוח מיומנויות חדשות לכלל העובדים, הוא אחראי לבדוק טכנולוגיות, להניע פרויקטים ולוודא שבכל שלב הארגון מוגן מפני סיכונים: משפטיים, טכנולוגיים ומוסריים. זהו תפקיד מאתגר שמחזיק בחבל משני קצותיו: האצה ובקרה.

היתרונות לארגון שממקם CAIO בהנהלה
קודם כל, העובדה שיש סמכ"ל בינה מלאכותית בארגון מגדירה בעל בית ברור להובלת תהליך השינוי (טרנספורמציה). אין צורך לשאול מי מחליט, מי אחראי ומה מותר ומה אסור. בארגונים בהם המנדט חד, האימוץ מהיר ומדיד. התפקיד מאפשר לזהות הזדמנויות עסקיות חבויות, להפוך נתונים לרווח, ולהטמיע חדשנות בקצב שהמתחרים מתקשים לעמוד בו.

הסיכונים והאתגרים
אך כומ בעבר שוב יש אתגרים וחסרונות. גם הפעם שילוב של סמנכ"ל חדש בארגון מורכב, בטח עכשיו כשבחלק מהארגונים יש כבר סמנכ"ל נתונים (CDO), סמנכ"ל חדשנות, דיגיטל, מערכות מידע ועוד. כדי שהמינוי יצליח צריך שילוב של אסטרטגיה עסקית עם הבנה טכנולוגית ויכולת להניע שינוי בארגון. במקרה והסמנכ"ל בינה מלאכותית אינו חלק מקבלת ההחלטות האסטרטגית, הוא עלול להפוך לדמות טכנולוגית בלבד בלי השפעה אמיתית על השורה התחתונה.

בכדי שכל הגורמים ידעו לעבוד יחד צריך להגיר בצורה טובה את תחומי האחריות.
- ה-CIO מחזיק במערכות.
- ה-CDO מחזיק בנתונים.
- ה-CAIO מחזיק בערך שייצרו מהם.
כאשר שלושת התפקידים מסונכרנים, הארגון יכול להתקדם בקצב מהיר. כאשר יש חיכוכים או מאבק על המנדט, הארגון עלול להישאר מאחור.

סיכום
עולם העסקים עובד שוב מהפכה דיגיטלית משמעותית. מהפכת הבינה המלאכותית גדולה יותר, מהירה יותר ומטלטלת יותר מהמהפכה האחרונה.
ארגונים נמצאים שוב בדילמה האם למנות סמנכ"ל נוסף להובלת המהפכה הדיגיטלית, במנכ"ל שידאג שהמהפכה הזו תייצר ערך ברור ולא רק כותרות. הוא אמור להיות מי שינהל את הפער בין הטכנולוגיה המתקדמת לבין הארגון שצריך להתקדם איתה. מי שיקדים ויבנה הנהגת בינה מלאכותית ברמה האסטרטגית, יקצור השקעות, צמיחה ויתרון תחרותי. מי שיחכה, יתמודד עם שוק שכבר התקדם בלעדיו. בעידן החדש, אי קבלת החלטה היא ההחלטה הכי מסוכנת שהארגון יכול לקבל.
שיתוף :